شعاع بیکران منفعت حج شعاع بیکران منفعت حج شعاع بیکران منفعت حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شعاع بیکران منفعت حج شعاع بیکران منفعت حج شعاع بیکران منفعت حج شعاع بیکران منفعت حج شعاع بیکران منفعت حج

شعاع بیکران منفعت حج

آثار و منافع فراوان مادى و معنوى فراوانی بر حج مترتب است که شعاع آن بیکران بوده و دامنه وسیعی از توفیق را شامل حال حجاج می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، با انجام مناسک حج علاوه بر این که واجبى تحقق مى‏‌یابد، تکلیف بزرگى ادا مى‏‌شود، بار سنگین مسئولیتى به منزل مى‏‌رسد و تقرب به خداوند حاصل مى‏‌‌شود. در پرتو این عبادت بزرگ، آثار و منافع فراوان مادى و معنوى مترتب است که به عمده‏‌ترین، درخشان‏‌ترین و با ارزش‏‌ترین آن‏ها، طبق احادیث، اشاره می‌کنیم.


آمرزش و گناه‌‏سوزى‏


عظمت و شرافت مکان، معنویت و قداست زمان، حالات معنوى و عرفانى زائران، که در پرتو اخلاص و انقلاب روحى به آنان دست مى‏‌دهد، چنان امواج رحمت و عنایت خداوندى را به جوش مى‏‌آورد، که آفریدگار جهان هستى، بندگان دلداده خود را مشمول لطف و عنایت قرار مى‏‌دهد و گناهان آنان را مى‏‌بخشد.


امام صادق(ع) در این زمینه می‌فرمایند: پدرم امام باقر(ع) بارها مى‏‌فرمود: هرکس این خانه را به عنوان حج یا عمره زیارت کند، در حالى که از کبر و خودپسندى پیراسته باشد، از گناهان پاک مى‏‌شود، مثل روزى که از مادر متولد شده است. سپس آیه «هرکس تعجیل کند و ذکر خدا را دو روز (۱۱ و ۱۲ ذى‏‌حجه) انجام دهد، گناهی بر او که تقوا پیشه است و تأخیر انداخته نیست» را تلاوت کردند. سؤال کردم: منظور از «کبر» چیست؟ فرمودند: رسول خدا(ص) فرمود: بزرگ‏ترین کبر و خودپسندى این است، که کسى مردم را خفیف و سبک شمارد و چیز باارزشى به حساب نیاورد و نسبت به حق جاهل و ناآگاه باشد و نیز همراهان و اعضاى خانواده خود را سرزنش کند، هرکس گرفتار چنین کبر و نخوتى باشد، خداوند لباس کرامت و ارزش را از تن او مى‏‌کند.


سلامتى و طول عمر


علاوه بر این که نفس مسافرت با تنوع، تحول و تفرج همراه است و این جهت در به وجود آوردن صحت و سلامتى نقش مستقیم دارد، سفر حج چون با معنویت و عبادات مختلف و متنوع همراه است، این جهات را افزون مى‏‌کند، روى سلامت جسم و جان و در نتیجه طول عمر تأثیر به سزایى دارد و این مطالب در احادیث مختلفى آمده است.


رسول خدا(ص) فرمودند: «مسافرت کنید تا صحت و سلامتى یابید و جهاد کنید تا غنیمت به دست آورید، و حج به جا آورید، تا غنى و بى‏‌نیاز شوید» همچنین آن حضرت فرمودند: «کسى که حج و عمره پیوسته به جا آورد، به فقر و تهى‏‌دستى گرفتار و به تب (که عنوان کلى امراض است) گرفتار نمی‌شود».


مصونیت مال و بستگان‏


وابستگى به خدا و رهاکردن اموال و زندگى به خاطر عشق به حق، که مالک و حافظ همه چیز است، طبق روایات، براى زائر این نتیجه و پیامد را نیز دارد که در عین حالى که او از خانواده و فرزندان و محیط زندگى و اموال دور است و به حسب ظاهر، آنان مراقب و نگهبانى ندارند، خداوند حافظ آنها خواهد بود.


امام صادق(ع) فرمودند: «مسلمان وقتى از خانه خویش به طرف حج بیرون مى‏‌رود، خداوند جان و مال او را محافظت مى‏‌کند»


افزایش مال و ثروت‏


همانطور که به تجربه نیز ثابت شده، زیارت خانه خدا و تصمیم به صرف مال و دارایى حلال در این راه، موجب افزایش مال و ثروت مى‏‌گردد. شاید یک جهت آن، غیر از جنبه معنوى و توجه الهى، این جهت باشد، که زائر خانه خدا قبل از سفر، با پاک و طاهر کردن نیت و دارایى خویش، زمینه را براى سلامت و قبولى حج خویش فراهم مى‏‌آورد.


اسحاق بن عمار که از یاران امام صادق(ع) است، به آن حضرت عرض مى‏‌کند: من تصمیم دارم، هر ساله به حج مشرف شوم یا این که مخارج یکى از اعضاى خانواده‏‌ام را براى حج تأمین کنم، امام صادق(ع) پس از آن که سؤال کرد: آیا راستى چنین نیتى دارى؟ اسحاق بن عمار جواب داد: آرى، فرمود: اگر چنین نیتى داشته باشى و چنین عملى را انجام دهى، مژده مى‏‌دهم که داراى مال و ثروت فراوانى می‌شوی.


اصلاح ایمان‏


مسلمانى که سال‏‌ها از عمر خویش را گذرانده، نماز و روزه انجام داده، خمس و زکات پرداخت کرده، اکنون که قدم به سوى خانه خدا مى‏‌گذارد تا حج انجام دهد، به فرموده رسول خدا(ص) به درجه و مرحله بالاترى از ایمان صعود مى‏‌کند.


امام صادق(ع) فرمودند: پدرم امام باقر(ع)  بارها مى‏‌فرمود: حج، از نماز و روزه برتر است، زیرا نمازگزار در وقت کمى از زندگى خویش و متعلقات آن جدا و مشغول است، و روزه‏‌دار از سپیده صبح تا غروب آفتاب اشتغال دارد، اما زائر خانه خدا، بدن خود را به رنج مى‏‌اندازد، روح خود را مشغول مى‏‌کند، مال خویش را خرج مى‏‌نماید و در فاصله طولانى از زن و فرزندان و زندگى جدا مى‏‌شود و توقع و انتظار تجارت و به دست آوردن مال و ثروتى هم ندارد.


ایکنا


| شناسه مطلب: 89582




یاداشت حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران